Tuesday, November 2, 2010

BAHAYA MEMANGKU LAPTOP...




Adakah kamu memiliki kebiasaan menggunakan laptop dengan cara memangkunya..? Sekiranya ya, Sebaiknya kamu perlu hindari kebiasaan ini. Sebuah jurnal kesihatan yang diterbitkan awal tahun ini di luar negara ada menyatakan, kebiasaan ini dapat mengakibatkan kerosakan kulit permanen.

Dunia medik menyebutnya sebagai toasted skin syndrome. Penyakit yang disebabkan paparan panas jangka panjang ini biasanya terjadi apabila munculnya bintik-bintik dan pigmen di permukaan kulit. ia juga akan menyebabkan kanser kulit.

Penelitian dilakukan setelah seorang anak berusia 12 tahun menderita penyakit kulit di paha kirinya. Kulit di paha kirinya telah mengalami perubahan warna disertai bintik-bintik berpola. Setelah dikaji, anak ini ternyata memiliki kebiasaan memangku laptop ketika bermain game online selama beberapa jam setiap hari. Kebiasaan itu sudah terjadi selama berbulan-bulan.

“Dia memang merasakan panas di sisi kiri setiap kali bermain game dengan memangku laptopnya. Tapi, disebabkan asyiknya dengan permainan tersebut membuatkan dia menjadi kebiasaan dan tidak menghiraukan kejadian tersebut,” kata para peneliti asal Swiss dalam Jurnal Pediatrics itu, seperti dikeluarkan dari laman Telegraph.

Kes lain menimpa seorang mahasiswa jurusan undang2 di Virginia. Wanita muda ini terus berurusan dengan doktor setelah mendapati belang-belang di kulit pahanya makin meluas. Awalnya, ia tak sedar bahwa kerosakan kulit itu akibat kebiasaan memangku laptop.

Dr Kimberley Salkey, yang menangani kes mahasiswa itu, memastikan bahawa gangguan pigmen kulit itu terjadi akibat kebiasaan memangku laptop menyala selama enam jam per hari. Dalam pemeriksaan lanjutan, jaringan kulit di paha wanita itu tidak boleh mengalirkan hantaran panas alas laptop yang mencapai 52 darjah celcius.

Selain laptop, sindrom ini juga dapat dikesan dari sejumlah pemanas elektronik atau bantal pemanas. Ramai yang tidak kisah kerana umumnya hantaran panas itu masih dapat ditahan dan tidak menyakitkan.

Drs Andreas Arnold dan Peter Itin dari University Hospital Basel, yang melakukan penelitian itu mengatakan, toasted skin syndrome umumnya memang tidak berbahaya. Namun, jangan diremehkan kerana kerosakan pigmen yang terjadi boleh menyebabkan terjadinya kanser kulit.

Oleh itu, kepada semua yang suka memangku laptop mereka, harap berubahlah dari sekarang.. apa yang penting sekali gunakan kipas panas atau alat penyejuk lainnya.

Bila baca tentang artikel ini, teringat juga dulu aku yang tak pernah ambil peduli pasal benda-benda macam ni..kita ingatkan benda tu remeh tetapi kesan jangka panjangnya akan terlihat juga nanti..




0 comments:

Post a Comment