Monday, October 25, 2010

HUJAN

Hujan yang turun
bagaikan mutiara
Berkilau bersinar
berkerdipan
Subur menghijau
bumi terbentang
dan bayu berpuput lembut
Cinta yang bersemi
Diwaktu hujan turun
Menyirami ketandusan hati
dan hujan turut mengiringi
Engkau..pergi....


Bila time hujan macam ni teringat pulak kat lagu arwah Sudirman...Pasti semua orang mengenali siapa itu Sudirman kan..jom kita lihat serba sedikit pasal latar belakang beliau..

Sudirman Haji Arshad dilahirkan pada hari Rabu 25 Mei 1954 di no. 48, Jalan Ibrahim Temerloh Pahang. Merupakan anak kepada pasangan Arshad bin Hassan dan Romlah binti Dahalan.

Beliau merupakan salah seorang penyanyi terkenal di Malaysia dan pernah dinobatkan sebagai Penghibur Nombor 1 Asia dari Malaysia sebelum Siti Nurhaliza. Anak jati Pahang yang pertama memenangi tersebut di London pada tahun 1989.

Beliau telah diberikan jolokan sebagai Penghibur Milik Masyarakat, Seniman Rakyat dan Elvis Malaysia. Beliau juga merupakan penyanyi, penghibur, penggubah lagu, peguam, penulis, pengarang ( buku kanak-kanak ), pelukis kartun dan sebagainya. Sebanyak 168 buah lagu yang telah dihasilkan oleh beliau.

Walaubagaimanapun, penglibatan beliau dalam bidang seni terhenti pada usia muda iaitu ketika berusia 37 tahun. Beliau menghidap penyakit radang paru-paru dan jenazah Allahyarham telah disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kg. Chengal, Temerloh.

Antara pencapaian yang diperoleh:
  • Penghibur Terbaik 1977 menerusi "Lukisan Irama" terbitan Doreen Chia
  • Penghibur TV Terbaik, Anugerah Seri Angkasa 1978
  • Penghibur TV Terbaik, Anugerah Seri Angkasa 1985
  • Duta Nyanyian Pelancongan Malaysia 1985
  • Persembahan Terbaik Juara Lagu TV3 1987
  • Penyanyi Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular 1989






0 comments:

Post a Comment