Monday, October 25, 2010

FINISHING SCHOOL

Hari Pertama...Aku ditempatkan dalam kumpulan 10 bersama-sama dengan kawan-kawan aku antaranya Cik Anita, Cik Azie, Cik Ekin ( nak masuk jugak...) dan kawan-kawan aku yang lain..Mula-mula masuk, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang comel-comel namanya.. Contohnya kumpulan Monkey, Buffalo, Cat dan sebagainya.

Aku pula termasuk dalam kumpulan Tiger... Sebagai permulaan, setiap kumpulan diberikan masa untuk berbincang apa yang perlu dilakukan dengan kertas yang diberikan. Selepas itu, kami disuruh untuk mencipta binatang-binatang yang telah diberikan bagi setiap kumpulan..

Jadi, dengan hanya menggunakan kertas dan alat-tulis maka kami semua bertungkus-lumus untuk menyiapkan ciptaan masing-masing.. Apabila sudah siap, bermacam-macam bentuk yang terjadi, dan semua itu menimbulkan kelucuan dan gelak ketawa dengan hasil ciptaan masing-masing.. Contohnya apabila mencipta harimau tapi nampak seakan-akan kucing..he..

Pada sesi pertama dan kedua aku rasa bertenaga lagi, tapi bila dah masuk sesi yang ketiga..mulalah mengantuk...penat..dan macam-macam lagi..Tapi aku lalui dengan sebaik yang mungkin walaupun mindaku sudah melayang-layang mahu pulang.. Banyak pengalaman dan pengetahuan yang aku lalui semasa ber
finishing School dan dapat mengenali ramai kawan baru dari pelbagai kaum antaranya Cina dan India.. Aku sangat bernasib baik kerana pensyarahnya juga baik.

Pada hari yang kedua pula kami diajarkan cara-cara untuk membuat resume, surat memohon pekerjaan, bagaimana nak memilih kerja yang sesuai dengan kelayakan kita dan sebagainya..Pada hari yang kedua ni ataupun hari yang terakhir, kami tidak banyak kerja dalam kumpulan dan lebih kepada kerja individu.. kelas ini di akhiri dengan slot interview...


0 comments:

Post a Comment